ammi's

Luremusa (inlägget spårade ur)

VANLIGA DAGAR Permalink0

Har blivit såååå besatt av Skam, haha! Tyvärr redan kollat klart alla tre säsonger, men har börjat om med Andreas nu, tvingar honom typ att kolla 😂 Var dock ganska anti Skam under de första avsnitten, tyckte det var så (köns)stereotypiskt och jag blir typ ledsen när TV-bolag producerar såna serier medvetet. (Paradise Hotel är en annan sak dock för det baseras på drama/speciella människor/underhållning, och det sänds sent på kvällen och har åldersgräns). Iallafall så visade det sig att Skam hade några karaktärer som visar vart skåpet ska stå, och det är driiitttbra tycker jag! I Skam är det liksom coolt att vara en annorlunda person, som inte följer de där typiska normerna. 


Programmets miljö är väldigt lik en vanlig miljö på en gymnasieskola också, så jag hoppas att denna underbara serie faktiskt kan påverka ungdomar till att se kritiskt på de där jäkla normerna och könsstereotyperna, som vi förmodligen påverkas allra mest av i tonåren. Jag vet att jag är skadad (frälst) från min utbildning och ni tycker jag är en sån moraltant nu, men idag är det fan viktigare än någonsin att ENA människor, och därmed jobba MOT normerna, som säger hur vi eller saker bör vara för att passa in. 

Det är samhällets normer (indirekt) som har lett till att Trump är president, och till att SD kan bli största parti osv.. Folk är helt enkelt obekväma med de förändringar som skett i landet och röstar därför på någon som vill "rädda/återbygga/bevara" landet. Ord som för övrigt har en positiv klang men i sammanhanget skulle jag nog säga att det är extremt negativt. Om normstyrda samhällen aldrig vuxit fram, eller om människor kunde våga släppa taget och vara nytänkande så hade inte Trump och SD varit så stora idag. Dom är endast det för att folk vill att länder ska vara så som de alltid varit, ha samma normer som alltid funnits osv, men samhället fungerar inte så. Det utvecklas och förändras, och tack och lov för det annars hade vi kanske fortfarande haft ett klassamhälle med rika, fattiga, drängar, pigor, direktörer osv.. Något vi inte ens kan föreställa oss i dagens jämställda Sverige. Tyvärr är ett jämställt Sverige inte lika självklart idag, som det borde vara. Iallafall inte bland allmänheten. 

Mycket har förändrats i världen de senaste åren, och det har alltid legat i människans natur att hålla kvar vid det trygga (vanorna/normerna), det man känner till och vet är ofarligt. När saker förändras blir det en tydligare gräns mellan vad som följer normen och inte. Det som inte följer normen är otryggt och bör undvikas, tänker man iallafall. Det finns exempel på detta ÖVERALLT. I sociala sammanhang exempelvis. Varför har vi så lätt för att placera in människor i olika fack? Jo för att vi försöker skapa känsla av trygghet genom att "bedöma" att hen är si eller så, i det ena facket eller det andra (som för övrigt styrs av normer). Om en människa inte passar in i något fack, eller inte följer normen, blir andra människor förvirrade och avvaktande, för den "konstiga" människan är oförutsägbar och det är skrämmande.. Det är iallafall vad våra instinkter säger. 

Behöver väl inte ens nämna att vi inte behöver lyda, eller ens ha några instinkter år 2017, men dom ligger där undermedvetet ända tills man blir medveten om dom. Nu känns det som jag kanske hamnar lite på ett sidospår, men jag försöker komma fram till att det idag är viktigare än någonsin att vara öppensinnad, och vara kritisk till sina instinkter och samhällets normer. Allt okänt eller nytt behöver inte betyda något dåligt eller farligt, tvärtom eller? Vi lever som vi gör idag tack vare förändring. Varför är då alla så bakåtsträvande och kritiska till förändringar? 

Ni förstår kanske att jag syftar på bland annat invandringen. Det är självklart en stor skillnad på Sverige idag och förr när det gäller antalet invandrare, och det har fört med sig både för- och nackdelar. Men om vi inte slutar vara så jäkla fördomsfulla, bakåtsträvande och normbesatta som vi är så kommer helvetet snart braka lös, och då syftar jag på mellan oss människor. Men många säger ju att vi människor på jorden kommer ta kol på oss själva, kanske är det tack vare vårt normsamhälle och vår oförmåga att ha en neutral inställning till förändringar och exempelvis nya människor. Förstår ni nu varför jag säger att vi människor måste enas? Och att normer och könsstereotyper måste kritiseras och jobbas bort, för annars leder de till att vi bara blir mer och mer splittrade, oense och bakåtsträvande.

Nu blev inlägget något helt annat än jag tänkt mig, haha, men jag hoppas jag kan påverka någon där ute, liiiite iallafall. Sen säger jag inte att jag har rätt, jag kan ha fel, men jag vet att det är ännu mer fel att vilja bygga murar, stänga gränser, och sluta hjälpa människor i nöd bara för att "vi vill ha det som vi alltid haft".


Om några 100 kommer man förmodligen se tillbaka på Obama som en av de största och mest solidariska president i USA:S historia. Förmodligen kommer man också skratta åt vem som blev vald att ersätta honom.
Till top